Følgere

onsdag 1. september 2010

TV- og PC-skjermer skyld i dagens utbredelse av fedme?



På VG-nett i dag kom jeg over en artikkel jeg ikke helt fester min lit til. Aric Sigman, medlem av Royal Science of Medicine, mener at det er en forbindelse mellom helsemessige problemer som fedme og hjertesykdommer og barns antall timer foran TV- eller PCskjermen. Nå skal ikke jeg utgi meg for å ha noen som helst forskningsresultater å backe opp påstanden min med, men dette må da vitterlig være ganske så individuelt. 

Har selv vokst opp med en PC-bruk som overskrider 4-5 timer hver eneste dag, og jeg skal ikke påstå at det er bra. Men å si at det automatisk gir barn dårlige karakterer, fedme og mentale problemer er å gå for langt. Har klart å gå ut av videregående med over gjennomsnittelig gode karakterer, kroppen min er normalt bygd, uten spesielt høy fettprosent og hjerteproblemer kan jeg se langt etter (tatt tester, siden hjerteproblemer ligger i slekta).

Når det kommer til empatidelen kan jeg forsåvidt si meg enig, siden man får ting på avstand når man ser det gjennom en skjerm. Nettsteder som 4chan.orgLiveLeak og Nothingtoxic inneholder en god del materiale som for hvermansen kan virke støtende, men som for de som har vokst opp med internett blir sett på som "noe morsomt".

Siterer barnepsykolog Berit Waale:
"Det er et tema som er viktig å snakke om. Barn trenger fysisk aktivitet. Å sitte foran en skjerm med godteri i hånda er ikke positivt."

Her er det også noe som slår meg. Med en gang det er snakk om TV, konsollspill, PC-spill osv., er nesten uten unntak godteri og snop med i ligningen. Hva er det som får folk til å tro at dagens ungdom konstant propper i seg godteri? Noe må være helt feil med dagens samfunn.

Hva fedme- og hjerteproblemet angår, tror jeg foreldre er nødt til å ta seg selv i skinnet og få sunt kosthold inn i familien. Hvis man tar en titt på familien til barn med fedmeproblemer, kan man som regel se at i hvert fall en av foreldrene sliter med samme problem. Kostholdet har de siste årene sklidd så til de grader i feil retning. 

Det finnes sikkert eksempler på barn som har fått problemer som kan spores tilbake til dataspilling og tv-titting, men de fleste har nogenlunde kontroll.

Hvilke tanker gjør dere dere opp om dette temaet? Bare jeg som ser at noe er helt feil i denne artikkelen?



2 kommentarer:

  1. Norskt Kosthold er desverre ikke bra nok. Ikke amerikanskt heller. Ikke Aborigineren heller. Hvilke folkegrupper lever sunnest, med minst sykdommer relatert til kost (diabetes, hjerte-kar sykdom, kreft osv). Jo, eskimoene, slik de levde. Inuittene, slik de levde. Masaiene, slik de lever ennå. Og noen få til. Hva slags mat lever de på? Tro det, eller ei: LAVKARBO. Du har hørt om det, men vet ikke hva det er, antagelig.

    Vanlig, norskt kosthold, fører til ekstremtilstander i kroppen (overdosering av insulin). Fordi vår kost inneholder ca 400 gram karbohydrater om dagen. Kornvarer, ris, potet og pasta. Lavkarbohydrat kost inneholder så lite karbohydrater av vi må få energi på annen måte, og det er FETT. Mennesket har spist fett i 2 millioner år. Korn har dominert kosten i 6 000 år. Genene bruker minimum 50 000 år på å tilpasse seg ny mat. Do the math....

    Sjekk ut norges største lavkarboblogg, lenabeatrice.net, og lær å spise sunt. Det er ingen slankekur eller sånt, jeg løper for eksempel halvmaraton og spiser lavkarbo. Det skaper sunne tilstander i kroppen din. Garantert.

    SvarSlett